Our Blog

0

De laatste tijd is er veel te doen om het sociale media platform Ello. Een platform met een grafische vormgeving, zonder advertenties of verplichte invoer van persoonlijke gegevens. Dat klinkt voor velen als een geduchte opvolger van Facebook, maar is het dat ook?

Ello

Ello bestaat al geruime tijd, maar de grote populariteit kwam op 23 okt jl. Toen veranderde Facebook zijn privacy-reglement dusdanig dat gebruikers voortaan alleen een profiel onder hun eigen naam mogen beheren. Vanaf dit moment liepen de gebruikersaantallen met tienduizenden tegelijk op. Reden voor ons om het sociale platform eens nader te bekijken.

Biedt Ello meerwaarde ten op zichte van andere social media platformen?
Ello heeft een manifest opgesteld waarin men aangeeft dat ze je als gebruiker en niet als product zullen zien. Hiermee onderscheiden ze zich op een belangrijk vlak van de directe concurrenten. Want het is algemeen bekend dat oa. Facebook gebruikersdata verkoopt. Daarnaast verplicht Ello zijn gebruikers niet om hun persoonlijke gegevens in te voeren danwel deze te verifiëren. Men kan dus redelijk anoniem lid zijn van Ello. Ook een leuk initiatief is dat ze een zero-hate-policy hanteren. Hoe ze dit laatste met miljoenen gebruikers daadwerkelijk kunnen handhaven is natuurlijk maar de vraag.
Als we kijken naar de layout en functionaliteiten moeten we erkennen dat Ello nog grote stappen te maken heeft. De ideeën zijn goed maar de uitvoer laat nog te wensen over.

Heeft een advertentievrij Ello überhaupt een bestaansrecht ?
Dit blijft natuurlijk een lastige kwestie. Veel succesvolle internetconcepten zijn ooit zonder directe moneymaker gelanceerd. Echter na een toenemende populariteit en druk vanuit investeerders zijn ook deze idealen snel overboord. Naarmate de populariteit toeneemt zullen de onderhoudskosten explosief stijgen, waardoor men dringend op zoek zal moeten naar geld. Ook Ello is inmiddels op dit punt beland en hebben onlangs van een durfinvesteerder bijna 435 duizend dollar ontvangen. De kans dat Ello een advertentievrije toekomst tegemoet zal gaan is hierdoor drastisch verkleint. Wellicht dat abonnemientsgelden een uitkomst kunnen bieden. Dus rest ons de vraag: Hoeveel is jouw privacy daadwerkelijk waard?

Wil je zelf Ello beoordelen? Stuur me een e-mail en ik zal je een uitnodiging sturen.
(Beperkt aantal uitnodigingen beschikbaar.)

 

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *