Category: Google Apps

Een recente update in Google Apps for Work vervult voor velen de grote wens om de paginanummering op de tweede pagina te beginnen en een titelpagina toe te voegen.

Gebruikers kunnen nu verschillende kop- en voetteksten op de eerste pagina van een document hebben, zoals bijvoorbeeld een titelpagina zonder kop- en voettekst. De paginanummering kan met deze update ook worden gestart vanaf de tweede pagina.

Bij het invoegen van een kop- of voettekst (via het menu Invoegen) in een document kunnen gebruikers met een nieuwe checkbox aangeven of op de eerste pagina een afwijkende kop- of voettekst moet staan:

Andere koptekst

De menuoptie Invoegen en vervolgens Paginanummer maakt het mogelijk de nummering te starten op de tweede pagina en deze aan de onderkant of de bovenkant van de pagina te plaatsen:

Paginanummering

Inbox, een innovatieve benadering van Google om de berichten- en takenstroom onder controle te krijgen, is in oktober 2014 beschikbaar gekomen voor niet-zakelijke gebruikers. Geïnteresseerden konden zich aanmelden voor het zogenaamde early adopter program waarna al dan niet een uitnodiging volgde. Voor zakelijke gebruikers, zoals Google Apps for Work, was het niet mogelijk Inbox te gebruiken. Daar komt nu verandering in. Per direct kunnen de administrators van zakelijke Gmail gebruikers zich aanmelden voor Inbox. Google benadrukt dat het ook hier een early adopter program betreft, dat aanmeldingen slechts op beperkte schaal worden gehonoreerd en dat Inbox voor zakelijke gebruikers in deze fase nog niet alle functionaliteit bezit.

Google Apps administrators kunnen zich via deze link aanmelden.

Inbox

Ook in oktober heeft Google weer veel updates uitgebracht voor Google Apps. In de tweede week van november worden alle updates in een video gepresenteerd. Nog even geduld dus. Voor wie niet op de video wil of kan wachten is er een overzicht via deze link (PDF).

Er zijn weer tal van verbeteringen en verfijningen. Ook is in de nieuwe Google Drive het langverwachte versiebeheer voor niet-Google documenten weer teruggekeerd.

Door een toename van e-mail moeten we volgens Google een efficiëntere Inbox hebben die zich aanpast aan de wensen van de gebruiker. Met de onlangs gelanceerde dienst Inbox wil Google de manier waarop mensen e-mail gebruiken gaan verbeteren en veranderen.

 ‘We krijgen steeds meer e-mail’, betoogt Google in het nieuwsbericht. ‘De belangrijkste informatie staat verscholen in de berichten en gebruikers moeten flink hun best doen de relevante informatie boven tafel te krijgen.’ Het team achter Gmail heeft zich de laatste jaren gestort op een alternatief voor de “oude” manier van mailafhandeling en lanceert deze week de nieuwe Inbox. Een dienst die verder gaat dan het ontvangen, ordenen en verzenden van e-mail.

Met verschillende vingerbewegingen worden verschillende acties uitgevoerd. Zo kunnen e-mails gebundeld worden op categorie. Facturen zullen bijvoorbeeld samengebundeld worden. E-mails die je handmatig bundelt zullen door intelligente eigenschappen in de toekomst automatisch aan deze categorie worden toegevoegd. Ook kun je met een simpele beweging herinneringen instellen of taken maken. Daarnaast wordt e-mail automatisch geprioriteerd waardoor de belangrijkste e-mails je aandacht niet meer ontglippen.

Het klinkt nu alsof je met Inbox de controle over je e-mail volledig uit handen geeft. Echter, je moet het meer zien als een assistent die het voorwerk al voor je heeft gedaan. Inbox moet je daarnaast niet zien als een vervanger voor Gmail maar puur een experiment om in te spelen op een veranderende manier van e-mail afhandeling.

Vooralsnog mag slechts een beperkte groep de nieuwe Inbox uittesten. Geïnteresseerden kunnen een uitnodiging ontvangen door zich aan te melden via inbox@google.com.

 

U kunt verwijderde Google Drive-bestanden of Gmail-berichten herstellen voor één of meer gebruikers, binnen een datumbereik dat u specificeert. Dit zorgt ervoor dat, als een gebruiker per ongeluk belangrijke gegevens verwijdert, deze gegevens niet permanent verloren gaan.

Neem het volgende in overweging bij het herstellen van verwijderde gegevens:

  • U kunt gegevens herstellen voor een individuele gebruiker op de gebruikersgegevenspagina van die gebruiker, of voor maximaal 10 gebruikers tegelijk op de pagina met de Gebruikerslijst.
  • U kunt een datumbereik selecteren om gegevens van maximaal 25 dagen geleden te herstellen.
  • Als een gebruiker anderen toegang heeft gegeven tot een Drive-item, wordt die toegang niet hersteld als u het item hersteld. De gebruiker kan indien nodig de toegang opnieuw inschakelen.
Opmerking als uw Google Apps-account Drive-opslagquota bevat voor gebruikers, kunt u de bestanden van een gebruiker niet herstellen als de Drive van die gebruiker vol is.

 more